جزئیات خبر

از آشغال تا لباس های خوشرنگ

از آشغال تا لباس های خوشرنگ
در زمینه محصولات و فعالیت های دوستدار محیط زیست لازم است از استارت آپ «Dyelicious» یاد کنیم که زباله های خوراکی را به رنگ مصرفی برای رنگرزی لباس و پارچه ها تبدیل می کند.

 «دایلیشز»

استارت آپی هنگ کنگی است که نامش ترکیبی از دو کلمه «dye» و «delicious» به معنی رنگ کردن و خوشمزه، اشاره دارد به هدف استارت آپ که استفاده از پسماندهای خوراکی برای رنگرزی پارچه و منسوجات است. 
فراتر از پسماند صفر 
زباله های مواد غذایی، ۳۴درصد کل زباله های جامد هنگ کنگ را تشکیل می دهند و دایلیشز به عنوان یک استارت آپ حوزه پایداری فراتر از مساله جلوگیری از ایجاد پسماند و تلاش برای رسیدن به مرحله پسماند صفر، تا به امروز ۱۰ هزار نفر را جذب کرده و از ۷۰۰ تن پسماند غذایی استفاده بهینه کرده است. 
با لباس سفید وارد شوید 
دایلیشز از سال ۲۰۱۷ تاکنون نزدیک به ۹۰۰ ورکشاپ برگزار کرده که شرکت کنندگان آن با به همراه داشتن یک لباس سفید وارد شده اند و با انتخاب زباله موردنظر خود با طرح و نقش خلاقانه و یک لباس خوشرنگ ورکشاپ را ترک کرده اند.
سالن رنگرزی خوشمزه
همیشه سالن های رنگرزی علاوه بر فعالیت آلوده کننده ای که دارند، فضایی بدبو هستند که جایگزینی مواد رنگزا به تغییر وضعیت این کارگاه ها نیز کمک شایان ذکری کرده است. تصور کنید کارگاه هایی را که از کلم قرمز برای رنگ آبی، زنجبیل و پیاز رنگ زرد، سیب زمینی شیرین رنگ ارغوانی، چای و قهوه رنگ قهوه ای و... استفاده می کنند که هم فضای آن بدبو و خفه نیست، هم پساب رنگی آن مخرب نیست و نه تنها زباله تولید نمی کند که از زباله های خوراکی به بهترین شکل  استفاده می کند.